Keskittyminen

Keskittyminen voi olla sekä mukaansa tempaavaa että spontaania – joka tapauksessa se on kyky, joka sinulla tulisi olla käytettävissäsi, silloin kun sitä tarvitset. Se voidaan oppia. Kuvan nainen ei pelkästään tuijota kynttilää.

Monet kuvittelevat, että keskittyminen vaatii ponnistelua. Mutta turha ponnistelu saattaa olla haitaksi keskittymisen kannalta. Rento ja ulkoisista vaikutteista vapaa tila ovat keskittymisen edellytyksenä. Kehosi ja mielesi eivät häiritse sinua. Joogan kehonharjoitukset, hengitysharjoitukset ja pratyahara valmistavat sinua tähän tilaan, sillä ne auttavat poistamaan kaiken sen, mikä on keskittymisen esteenä.

Tratak (intensiivinen keskittyminen) on usean eri elementin yhdistelmä. Kun olet istuutunut hyvään asentoon kynttilän eteen, mutta ennen kuin avaat silmäsi, käytät menetelmiä, joiden avulla saatat kehosi ja mielesi syvempään ja siten myös avoimempaan tilaan. Sen jälkeen olet valmis kokoamaan huomiosi yhteen pisteeseen, kynttilään. Keskityttyäsi kynttilään, harjoitat kykyäsi pitää vain yksi kuva tai käsite mielessäsi.

Keskittymiskykysi paranee kun harjoitat Tratakia, mutta menetelmän eri vaiheet valmistavat sinua myös meditaatioon.

Tratak on yksi monesta keskittymismenetelmästä.

Tratak on myös hyvä harjoitus silmille. Se välittää energiaa silmien alueelle ja voi parantaa näkökykyäsi. Se vaikuttaa epäsuorasti myös aivoihin: silmät pysyvät liikkumatta katsoessasi kynttilää ja aivot rentoutuvat. 

Lisää keskittymisestä ja Tratakista luvussa 10 Swami Janakanandan kirjassa Yoga, Tantra and Meditation in Daily life 

Seuraava: Meditaatio >>